Rêvolution 24

Prøveseil en Rêvolution 24!
Les mer ...

Rêvolution 24 - fra AFEP Marine Evolution;
  next-gen performance cruiser;  bygget i aluminum fra Norsk Hydro;
kommer til Norge i 2023;
  til Oslo;  og langs norskekysten.

European Yacht of the Year 2022 nominert

[...] a really special looking yacht, this aluminium built David Raison scow design is a veritable tardis. [...] the boat has intrigue, innovation and charm. The concept was to keep it simple and light [...]. Whether you admire the scow shape or not, the volume it buys you below is astonishing.
Toby Hodges @ Yachting World

Revolution 24 er en forstørret Mini 6.50 bygget for turseiling i aluminium. Scow-baug og 2,9 bredde gir enormt med volum som gjør 24-foteren på størrelse med en 30-foter.
Axel Nissen-Lie @ SEILmagasinet

Design

Rêvolution 24 er designet av David Raison, vinner av Mini 6.50 Transat 2011. De vesentligste egenskapene - skrogets form, kjøl og ror, og rigg - er overført direkte fra hans vinnende design til denne unike båten. David Roy har så vært med å utvikle konseptet videre til det som nå på alle måter må betraktes som en "next generation family performance cruiser".

Størrelse

Den runde brede baugen kombinert med den høye vertikale friborden gir et sjokkerende stort indre volum, spesielt under dekk. Med en indre ståhøyde midtskips og full bredde ført langt fremover, får man i praksis interiør bruksområde som i en 2 til 3 meter lengre båt.

Denne formen gir dessuten en romslig cockpit, og godt med plass på deck fremover, og spesielt i baugen.

Dette er med andre ord en båt velegnet en familie eller en gruppe venner.

Og så var det farten, da ...

Materialer

Men først: Aluminium! Ja, for her finnes ingen glassfiber eller epoksy resiner. Ei heller støpeformer og andre giftige materialer. For en diskusjon om implikasjonene for miljø, gå til siden vår om Aluminium.

Dette har selvfølgelig positiv innvirkning på både båtens holdbarhet og vedlikeholdsbehov. Men vel så interessant her er hva dette innebærer for byggeprosessen:

Båtene støpes ikke fra utsiden og inn i ferdige støpeformer. I stedet bygges de fra innsiden og ut del for del! Det betyr at hver båt kan individualiseres i stor grad.

Og aluminiumen er fra Norge - levert av Norsk Hydro - resirkulert og resirkulerbar!

Individuell

Verftet AFEP Marine Evolution, i La Rochelle, på Frankrikes vestkyst, regnes som spesialister innen bygging av aluminiumsbåter. Og de er tydelige på at de vil bygge båten etter dine ønsker.

Så om du vil ha et mer luksuriøs interiør med rennende vann og egen dusj, eller minimal industriell interiør. Om du vil ha kjøkkenbenken her og ikke der. Om du vil ha en ekstra vegg et sted, er det mulig, takket være materiale og byggeprosess.

Fart

Ja, så var det farten, da. Og der kommer skrogets form inn i bildet igjen. For de høye rette sidene ender i knekkspant som føres lavt over vannflaten, og helt frem til baugen til den brede runde baugen.

Dermed får man for det første en veldig flat og stor bunn; som lett glir over vannet, og gjerne vil plane, spesielt ved surf.
For det andre får man en brekkstang-effekt når båten krenger: Flytpunktet flytter seg ut fra midten lignende en katamaran.

Tilsammen betyr dette at båten generelt holder seg mer oppreist, og at man dermed kan håndtere betydelig mer seilareal enn båtens lengde skulle tilsi. Derfor leveres båten standard med en genoa med betydelig overlapp, og med et svært storseil med firkantet topp på en bom som strekker seg helt til båtens akter.

Og for ekstra fart og spenning: En gennaker på uttrekkbart baugspyd.

Familie

Kanskje du bare vil seile solo. Eller du kanskje bare vil ut på dagstur med noen kompiser. Eller delta i en regatta med seilforeningen. Da er denne båten utmerket.

Eller kanskje du drømmer om å feriere med familien nedover kysten; mor, far, og 2,4 barn. Da kommer båtens volum virkelig til sin rette: Med et stort nok kjøkken, med et privat bad med ordentlig toalett, et soverom med dobbelt seng og dør, og 4 soveplasser i stuen. Og på dagtid er det masse plass på dekk og i cockpit - til lek, lesing, soling, fiske, musikk og dans, og bading selvfølgelig.

Bestilling

Kom ta en prat med oss. Sammen finner vi ut hva du ønsker og trenger, og så tar vi en runde med verftet for å sikre at din båt blir akkurat slik du ønsker. Mon tro om vi ikke også kan sette sammen noen CAD renderinger spesielt for deg.

Pris

1.495.000 NOK inkl. MVA, levert i Oslo.

Prisen inkluderer seil, elektronikk, standard motor, 12V strømsystemer, og noen ekstra komfort elementer.

Endringer i økonomi og vekslings-rater kan føre til en litt høyre eller lavere pris ved bestilling. Du får selvfølgelig en endelig fastsatt pris før kontraktinngåelse.

Og ja, vi kan levere hvor som helst i landet. Enten kjører vi til en marina i nærheten, eller så seiler vi båten for deg frem til hvor du vil ha den.

Finansiering

Ja, det går fint. Snakk med oss. Skjekk gjerne med banken din. Se også Brage Finans.

Vente

Når vi har blitt enige om nøyaktig hvordan din båt skal være, og vi har avklart alle detaljer og fått fastsatt nøyaktig pris hos verftet, bekreftes bestillingen skriftlig. Ved bestilling innbetales 20% av totalen. Resten betales ved levering.

Så er det bare å smøre seg med tålmodighet. Mange vil ha båt, og først til mølla ...

Levering

Så kommer endelig dagen. Forhåpentligvis i 2023. Båten ankommer avtalt marina med lastebil. Den pakkes ut, behandles med bunnstoff, settes på vannet, rigges, og testes. Når alt er klart, overtar du båten direkte, eller vi seiler den til avtalt sted for deg.

Så er båten din. Nyt!

Båten

lengde: 7,25 m
vannlinje: 6,9 m
bredde: 2,9 m
dybde: 0,9-1,9 m (kjøl opp eller ned) høyde: 13,2 m (?)
seil: 22 + 16 m2 (storseil og genoa) (+60 m2 gennaker)
vekt: 2200 kg

WC med toalett og vask
kjøkken med komfyr, vask og kjøleskap
tanker for vann, kloakk og diesel
Volvo Penta dieselmotor 13 hk (alt. 20hk) storseil, fokk

Prøveseil

Lyst til å bli med ut en tur med en Rêvolution 24?
Se "Prøveseiling" for mer info.

Kaffe

Tekst eller ring. Så tar vi en prat - video eller IRL. Møtes gjerne på Tjuvholmen for en kopp kaffe.
Se "Om oss", eller kontaktinfo nederst på siden.

Denne siden sist oppdatert 2022-10-24 21:00