Aluminium

Aluminium er et nærmest perfekt materiale for båtbygging:
  det kan formes til hva som helst,
  det er ekstremt hardt,
  det holder seg utrolig lenge,
  og det er 100% resirkulerbart!

Vi bruker resirkulert aluminium fra Norsk Hydro.

Hard

Ja, ekstremt hard. Eventyrere som seiler til polene, velger nesten alltid aluminium. Det gir dem maksimal beskyttelse mot is og grunnstøt.

Aluminium sprekker ikke slik som andre materialer. Den er like sterk i alle retninger, og deformeres i stedet - m.a.o. bulker. Og bulker kan rettes opp igjen.

Man pleier heller ikke lakke aluminiumen. Dermed får man ikke lakkskader. I verste fall får man skraper, som så kan bankes og polerte bort igjen.

Du får med andre ord en ekstremt trygg båt - for deg og familien.

Holdbart

Tar du vare på båten, vil den vare ekstremt lenge - fra typisk 30-40 år, til en hel livstid.

Aluminiumsbåter krever ikke mye vedlikeholdsarbeid - i stedet bare litt pleie og god behandling.
Behandle den slik du ville behandlet din egen kropp:

Pleier du den godt, kan den vare en hel livstid!

Resirkulerbar

Men så, en dag, finner man at båten skal vrakes. Da er båten bokstavelig tall verdt sin vekt i aluminium.

Man leverer simpelt hen båten til hugging. Norsk Hydro tar den gjerne. All aluminiumen smeltes og brukes på nytt - til bil, båt, fly, MacBook, o.s.v. Ingen ting er bortkastet.

Riktignok finnes det uendelig med aluminium under bakken. Men resirkulering krever bare en brøkdel av den energien som skal til for å utvinne ny aluminium.

Dermed bidrar man positivt til miljøet, heller enn negativt.

Norsk

Ja, vi bygger båter med aluminium fra Norsk Hydro. Og da bruker vi selvfølgelig deres resirkulerte produkter - garantert minimum 75% resirkulert metall.

Norsk Hydro former materialet til plater og andre profiler for oss i Frankrike. Vi bygger båten og frakter den så til Norge.

Aluminium fra Norsk Hydro er av ypperste kvalitet, og vi er meget fornøyde med å kunne tilby dette til alle vår kunder.

Glassfiber

Glassfiber er ganske sterkt, hardt og lett. Det er relativt raskt og greit å støpe i former. Det holder seg ekstremt lenge. Og det er greit å reparere. Så hvorfor ikke glassfiber?

Giftig

Glassfiber er ekstremt giftig å jobbe med. Epoxy-en avgir gasser under herdingen, og personalet må helst bruke gassmasker og dekke til øyne og hud mens de jobber med det. Man bør også unngå å ta på glassfiber-mattene eller puste inn støvet.

Og det ferdige produktet er ikke naturlig nedbrytbart. Ingen organismer som kan fordøye det eller løse det.

Ikke resirkulerbart

Det finnes nå svære "båtkirkegårder" overalt i verden. Hundre-tusener av glassfiberbåter stilt opp på land. Ingen vet hva man skal gjøre med dem.

Kværne dem opp, kanskje? Og gjøre hva med bitene?

Man har foreslått å senke dem, da de skulle kunne danne fin grobunn for korallrev. Men ingen vet hva effekten av et slikt antall glassfiberskrog på havsbunnen vil være. Dessuten må det investeres betydelig i å fjerne alle andre giftige elementer først, og så frakte dem til havs.

Vi har nå et lignende problem med vindmølleblad!
Ti-tusener av dem. 50 meter lange! Konstruert av akkurat samme materialer som båtene.
Enn så lenge samles de i svære hull i bakken og begraves.

Og om 1000 år, når vi graver dem opp igjen, er de like hele!

Bygge med aluminium

Vi velger å bygge båter i aluminium.

Aluminiumsbåter bygges fra innsiden og ut.
Vil bruker maler, men ingen støpeformer.

Det betyr blant annet at hver båt kan tilpasses i stor grad etter kundens ønsker.

Det betyr også at vi kan justere designet relativt enkelt; forbedre det kontinuerlig for hver båt vi bygger; iterativ utvikling. Vi behøver ikke levere den samme "gamle" modellen i mange år, til vi så investerer i en helt ny modell, prosess, former, o.s.v.

Vi er ikke bekymret for giftige gasser og farlige stoffer mens vi bygger båten. Vi skjærer, former og sveiser, og behøver bare passe oss for skarpe kanter og varme.

AFEP Marine Evolution

AFEP Marine ble stiftet i 1989 av René Roy, og ledes idag av hans sønn David Roy. Verftet ligger i La Rochelle, på den franske vestkysten.

AFEP Marine Evolution er spesialister innen aluminiumsarbeid. De bygger, tilpasser og reparerer, med fokus på kvalitetsarbeid og individuell tilpasning.

I 2000 lanserte de sin første båt-serie - Manatea-serien. I 2012, gikk de sammen David Raison, og lanserte Rêvolution-serien.

David Raison, skipsarkitekt, bygget en radikalt endret Mini 6.50 som han vant Transat 2011 i. Det mest oppsiktsvekkende med designet hans var den runde baugen, den såkalte "scow bow". Denne baugen tilførte båten helt uovertrufne hydrodynamiske egenskaper.

Rêvolution-serien er designet av David Raison, i samarbeid med David Roy.

Rêvolution 22 ble lansert i 2012, Rêvolution 29 i 2015, og Rêvolution 24 i 2021.

Rêvolution 24 ble nominert til European Yacht of the Year 2022. I 2023 kommer Rêvolution 24 til Norge.

Denne siden sist oppdatert 2022-10-24 21:00